Letný filmový festival 4 živly
Martin Boszorád: Ring voľný, milí diváci!
Ring voľný, milí diváci!
12 filmov s boxerskou tematikou, ktoré by ste mali vidieť, než utŕžite nezvratný knokaut
Box má ako rekurentný tematický materiál v kontextoch kinematografie celkom preukazne pevnú pozíciu. O tom, že je pre filmových tvorcov aj v súčasnosti inšpiratívnou látkou, svedčia napríklad aj tieto tri fakty: 1. Začiatkom roka začalo nakrúcanie filmového projektu nazvaného jednoducho Creed, ktorý ako spin-off nadväzuje na ikonickú boxerskú ságu (niekdajší protagonista Rocky Balboa zaujme rolu mentora a rukavice odovzdá zástupcovi mladšej generácie – synovi Apolla Creeda). 2. Koncom júla sa v českých a slovenských kinách objaví film Antoina Fuquu s názvom Southpaw (v preklade „južná tlapa“, čo je v boxerskom žargóne označenie pre ľaváka), ktorý má veľký potenciál obstáť v konkurencii tých najvydarenejších drám z prostredia boxu. 3. Vznik drámy Koza Ivana Ostrochovského, ktorej úspech na wiesbadenskom festivale stredo- a východoeurópskeho filmu goEast možno považovať za jeden z dôkazov toho, že filmy s boxerskou tematikou (a nielen americkej proveniencie) sú diváci stále ochotní pozerať.
Prečo to tak je? Pretože, akokoľvek pateticky a floskulovito to vyznie, filmy s boxerskou tematikou sú v samotnom jadre o živote. Box je prosto vynikajúcou metaforou života, povedané inak, box, ako to veľmi presne konštatuje protagonista jedného z ďalej spomínaných filmov, je zhustenou verziou života. Človek vonkoncom nemusí byť boxerom, aby občas od života dostal hák, direkt alebo dokonca ranu pod pás, aby sa nechal zatlačiť do rohu, aby v niektorých bodoch pomyselnej existenciálnej sínusoidy (vo filmoch o boxe na seba často, podobne ako v živote, nadväzujú práve vzostupy a pády) zvažoval hodiť uterák alebo aby sa ako biblický Dávid v ringu života ocitol zoči-voči súperovi inej váhovej kategórie.
Filmov s boxerskou tematikou sú tucty. Dôležitých, či z nejakého dôvodu hodných pozornosti sú možno tak dve desiatky, pričom existujú aj také filmové diela, ktoré – hoci sa v rebríčkoch tých najlepších drám o boxe spravidla ocitajú – sa boxu skôr len letmo dotýkajú, čo je trebárs prípad nie nezaujímavej drámy Normana Jewisona z roku 1999 s názvom Hurricane, nakrútenej podľa životného príbehu amerického boxera Rubina Cartera.
V nasledujúcich riadkoch nepredkladám rebríček tých najlepších filmov s boxerskou tematikou (jednotlivé tituly sú radené chronologicky podľa roku vzniku), ale zoznam filmov, ktoré v rámci svojej kategórie stoja za pozornosť, súpis filmov (nielen) o boxe, ktoré by mal človek rozhodne vidieť, než preňho posledný raz zaznie gong. A prečo je tých filmov práve dvanásť? Pretože štandardný profesionálny boxerský zápas pozostáva z 12 kôl. Takže, milí diváci, ring voľný!
Battling Butler (USA, 1926, réžia: Buster Keaton)
V roku 1926 nevytvoril Buster Keaton len z dnešného pohľadu svoju akiste najikonickejšiu nemú grotesku Frigo na mašine, ale do filmovej podoby adaptoval aj vo vzťahu k názvu filmu eponymné divadelné predstavenie, pričom jadro zápletky rozprávania o zámene rozmaznaného synáčika bohatých rodičov a slávneho boxera vystihuje fráza cherchez la femme. Už tu možno identifikovať niektoré prvky, ktoré sa neskôr stali štandardizovanými konvenciami filmov s boxerskou tematikou (napríklad zlomové prekročenie vlastného tieňa v mene silnej motivácie). Faktom zostáva, že spôsob, akým postava Bustera Keatona, ktorá má jeden zásadný predpoklad byť potenciálne úspešným boxerom (má predsa kamennú tvár), vstupuje do ringu, sa vo filmoch tematicky venovaných boxu nikdy viac neobjavil.
Somebody Up There Likes Me (USA, 1956, réžia: Robert Wise)
Film Roberta Wisea, ktorý sa boxerskému prostrediu venoval už na sklonku štyridsiatych rokov v noirovej športovej dráme s názvom The Set-Up, začína signovaným vyhlásením Rockyho Graziana o tom, že práve takto si to on celé pamätá. Prečo je to dôležité? Pretože film je v prvom rade jeho biografiou, rozprávaním o tom, ako sa problémový mladík Thomas Rocco Barbella z absolútneho dna dostal na vrchol – k titulu šampióna strednej váhy. Podobne ako mnohé iné filmy o boxe, aj tento stojí predovšetkým na „silnom“ protagonistovi, v tomto prípade aj vďaka hereckému výkonu Paula Newmana. Film má špecifickú – mnohými komediálnymi momentmi odľahčovanú – atmosféru a pracuje aj s motívom, ktorý sa neskôr v iných tituloch kategórie objavuje, a to s motívom dosiahnutia toho, čo sa predtým komusi blízkemu (v tomto prípade otcovi) nepodarilo.
Boxer a smrť (Československo, 1962, réžia: Peter Solan)
Existenciálna dráma z prostredia koncentračného tábora, ktorú Peter Solan nakrútil podľa rovnomennej poviedky poľského autora Józefa Hena, je v samotnom jadre mrazivou variáciou na biblický príbeh o zápase Dávida s Goliášom. V ringu sa totiž ocitajú dvaja spočiatku absolútne nerovní súperi – zajatec Komínek a veliteľ tábora Kraft. Mená oboch protagonistov majú pritom symbolický charakter. Zatiaľ čo prvé asociuje automaticky komín, teda vlastne všadeprítomnú smrť (záber na dymiaci komín sa vo filme, mimochodom, opakovane objavuje), druhé, súc regulárnym nemeckým podstatným menom, reprezentuje silu. Jednou z najvýraznejších scén filmu je tá, keď Komínek prechádza pomedzi svojich pracujúcich spoluväzňov a na obvinenia o tom, že je udavač, zaznievajúce akoby odnikiaľ, odpovedá tak, že si boxovaním s Kraftom iba chráni život.
Rocky (USA, 1976, réžia: John G. Avildsen)
Čím viac o tomto kľúčovom filme s boxerskou tematikou na základe jeho opakovaného vzhliadnutia premýšľam, tým viac o ňom premýšľam ako o príkladnom organickom spojení dvoch rovnocenných tematických matérií – športovej drámy o boxerskom variante „amerického sna“ a ceste zo dna na samotný vrchol a komorného až intímneho rozprávania o jednej osudovej/životnej láske.
Raging Bull (USA, 1980, réžia: Martin Scorsese)
Čiernobiela filmová biografia šampióna strednej váhy Jakea LaMottu, ktorá vznikla pod režisérskou gesciou jedného z najosobitejších tvorcov ostatných desaťročí (daný status tu potvrdzuje efektnou, ale rovnako efektívnou prácou s kamerou, strihom, zvukom atď.), je v princípe akousi rubovou alternatívou k Rockymu. Jedným z rudimentárnych prejavov uvedeného je fakt, že Scorseseho film nesleduje cestu hrdinu nahor, ale práve naopak. Osudovým súperom protagonistu, stvárneného Robertom DeNirom, ktorý sa vyznamenal predovšetkým bravúrnym zvládnutím Stanislavského metódy herectva, nie je pritom nikto iný ako on sám – „zúriaci býk“, teda silný (ne)tvor, ktorý stratil kontrolu.
Rocky IV (USA, 1985, réžia: Sylvester Stallone)
Obraz dvoch boxerských rukavíc, jednej ruskej a jednej americkej, ktoré sa v prvých sekundách filmu ako hlavice rakiet zrazia uprostred záberu v explózii, nielenže predznamenáva to, čo sa ďalej bude odohrávať priamo v ringu (zrážka amerického „malého muža“ a ruského nadčloveka), ale takisto reprezentuje spoločensko-politickú klímu prvej polovice osemdesiatych rokov (kosák a kladivo verzus hviezdy a pásiky). Tento titul je však dôležitý aj preto, že „zrodil“ jedného z najväčších (doslovne i v prenesenom zmysle slova) filmových záporákov vôbec, že je v súvislosti s poetikou exemplárne skrz naskrz „osemdesiatkový“ a takisto preto, že je doslova preplnený bonmotmi, hodnými zapamätania.
Ali (USA, 2001, réžia: Michael Mann)
K celovečernému filmovému pohľadu nielen na kľúčové roky súkromného i profesionálneho života jedného z najvýznamnejších a rovnako aj najkontroverznejších športovcov 20. storočia sa tak ako k štýlu boxovania samotného Muhammada Aliho hodí fráza lieta ako motýľ, bodá ako včela. Prvú jej časť takmer výhradne napĺňajú niektoré formálne aspekty relatívne špecifického režisérskeho rukopisu Michaela Manna, druhú, naopak, obsahové – vo vzťahu k protagonistovi najmä nadindividuálne – prvky.
Million Dollar Baby (USA, 2004, réžia: Clint Eastwood)
Jedna z najsilnejších filmových drám nielen v rámci reflektovanej kategórie, ale azda i v rámci kinematografie po roku 2000. Najpozoruhodnejším momentom je to, ako sa v kontexte filmov z prostredia boxu konvenčný príbeh cesty podceňovaného protagonistu na samý vrchol v jednom okamihu zmení, priam „zlomí“ na čosi celkom iné. Eastwoodov opus nevnímam vo vzťahu k divákovi ako emocionálny knokaut. Ten totiž predpokladá úder a film Million Dollar Baby neudiera, on sa jednoducho „iba“ dotýka – citlivo, a predsa citeľne.
Cinderella Man (USA, 2005, réžia: Ron Howard)
Ak človek odignoruje film otrasne kastrujúce české a slovenské distribučné názvy, díva sa na síce v mnohých ohľadoch relatívne konvenčné, ale i tak na úrovni „ducha veci“ osobité a mimoriadne sugestívne dielo, ktorého poetický a rozprávku asociujúci originálny názov jednoducho nemôže nevnímať práve ako vyjadrenie fluida divácky zakúšaného. Za zmienku stojí, že Paul Giamatti sa tu v úlohe postavy „muža v rohu hrdinu“, ktorá je jedným z kľúčových prvkov narácií s boxerskou tematikou, zaskvel vynikajúcim hereckým výkonom.
Jumeogi unda (Južná Kórea, 2005, réžia: Seung-wan Ryoo)
Film juhokórejskej proveniencie ponúka okrem špecifickej východnej poetiky paralelne rozprávané príbehy dvoch absolútne odlišných mužov – boxerov, príbehy, ktoré sa v závere pretnú, aby dovedna diváka vystavili neštandardnej situácii v podstate nielen v kontexte filmov s boxerskou tematikou. Ten sa totiž v súvislosti s finálnym súbojom stáva Buridanovým oslom. Má si vybrať medzi mladíkom, ktorý boxuje, aby odčinil svoje hriechy a chlapíkom, ktorý boxuje, aby svojmu životu prinavrátil zmysel.
Rocky Balboa (USA, 2006, réžia: Sylvester Stallone)
Po všetkých stránkach návrat na začiatok série. Film, v ktorom sa kruh definitívne uzatvoril, a to aj vtedy, ak sa Rocky Balboa na plátne ešte niekedy objaví. Zábery ľudí všetkých vekových skupín, bežiacich do schodov vo Filadelfii a oslavujúcich svoj triumf pred múzeom umenia, ktoré dopĺňajú záverečné titulky filmu, a fakt, že sa pred pár rokmi Rocky Balboa ako filmová postava dostal do Medzinárodnej boxerskej siene slávy, sú dôkazom toho, že keď je reč o filmoch s boxerskou tematikou a špeciálne o Rockym, je vlastne reč o veľkom (pop)kultúrnom fenoméne.
The Fighter (USA, 2010, réžia: David O. Russell)
Biografický športový film o dvoch boxujúcich bratoch. Jeden mal šancu dotiahnuť to ďaleko, ale sám si to prekazil a stal sa troskou, žijúcou minulosťou. Druhý sa dlho očakávanej šance napokon chopí, hoci najprv musí zviesť boj s tým, kým je. Na osobitosti Russellovmu dielu dodáva hlavne prepojenie drámy športovej a rodinno-sociálnej, pričom dno, odkiaľ vzišiel hrdina narácie s boxerskou tematikou, nebolo azda nikdy tak hlboko. Je príznačné, že práve týmto filmom sa predložený zoznam končí, pretože ak sa človek díva pozorne, vidí akýsi syntetizujúci filmový extrakt, v ktorom sa istým spôsobom „ozývajú“ niektoré bazálne prvky predchádzajúcich kľúčových titulov kategórie.
Mgr. Martin Boszorád, PhD. (nar. 1985) pôsobí ako odborný asistent v Ústave literárnej a umeleckej komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. V rámci svojej pedagogickej a vedecko-výskumnej činnosti sa venuje popkultúre kinematografii, súčasnej svetovej aj domácej literatúre a mediálnej kultúre. S ohľadom na tematické zameranie tu publikovaného textu stojí o autorovi vari ešte za zmienku, že je „južnou tlapou“ a celkovými fyzickými dispozíciami borcom ťažkej váhy.