Letný filmový festival 4 živly
- Štvrtok
- 07. 08. 2014
- Banská St a nica
- 18:00
Videokocka
VideoKocka / VideoCube
o.z. transKUNSTHALLE
koncepcia Anton Čierny
VideoKocka je medzinárodná prezentačná platforma diel videoumenia. Zámerom 1. ročníka je prezentovať videoumenie stredoeurópskeho priestoru z Poľska, Maďarska a Slovenska s ambíciou reflektovať vývoj média a transformačný proces spoločnosti v rámci aktuálnych kontextov politickej, geografickej a kultúrnej blízkosti. Rozširuje ponuku 16. Letného filmového seminára 4 živly o galerijný film prezentovaný vo verejnom priestore. Kurátori národných kolekcií Piotr Bernatowiz (PL), Szabolcs KissPál (HU) a Katarína Rusnáková (SK) sa zároveň zamerali na umelcov, ktorí výrazne zasiahli do spoločenských diskurzov a problematizujú fenomén moci.
Miesto konania: vlaková stanica - kultúrne centrum Banská St a nica Contemporary, Trate mládeže 6, Banská Štiavnica
projekt sprístupnený 7. 8. 2014 od 18:00 - 10. 8. 2014 do 16:00
PROGRAM:
ŠTVRTOK 7. 8. 2014 o 18:00
otvorenie slovenskej kolekcie s príhovorom Kataríny Rusnákovej
Projekcia 7.8.2014 (do 22:00) a 8. 8. 2014 (10:00 - 16:00)
SLOVENSKÁ KOLEKCIA
koncepcia: Katarína Rusnáková
Slovensko v procese: päť sociokritických sond do rôznorodých oblastí súčasnej spoločnosti
Slovenská sekcia akcentuje kritický a angažovaný prístup voči súčasnej sociálnej realite. Gro tvoria videodiela s pridanou hodnotou inovatívnych presahov do viacerých druhov umenia a vizuálnej kultúry. Umelci sa tak podľa slov francúzskeho filozofa Jacquesa Ranciéra „stávajú sociálnymi diagnostikmi odhaľujúcimi symptómy chorôb spoločenského organizmu“. Poukazujú na zlyhania demokracie a politických i kultúrnych elít, zodpovedných za status quo v našom štáte, v ktorom sa stále nedokážeme seriózne vyrovnať s nežiaducimi nánosmi minulosti, s mnohými prejavmi neoliberalizmu, čo sprevádza strata zmyslu pre hodnoty, zneužívanie moci či všadeprítomná korupcia.
Tomáš Rafa (1979) Venuje sa tvorbe aktivistických dokumentárnych videí a publicartovým projektom, ktoré sú zamerané na kritiku aktuálnych politických a sociálnych problémov na Slovensku a v strednej Európe.
„162214“ (28' 48") – časozberný dokumentárny videofilm z rokov 2010 - 2011
Anton Čierny (1963) Multimediálny umelec zaoberajúci sa tvorbou objektov, inštalácií, performancií a rôznych foriem videoumenia, v ktorých reflektuje spektrum aktuálnych tém vychádzajúcich z každodennej reality.
Špulka (8'12") – miestne špecifická performancia pre video, 8'12"
Michal Murin (1963) Intermediálny umelec, ktorého hlavnými oblasťami tvorby sú ironicko-kritické performancie reagujúce na aktuálnu politickú a spoločensko-kultúrnu situáciu na Slovensku, kolaboratívne projekty, sound art a aktivity na poli výtvarnej publicistiky a teórie.
Altruizmus ako arttruizmus (27' 15") – rozhovor Michala Murina s Milanom Adamčiakom
Filip Jurković (1983) Multimediálny umelec, ktorý venuje svoju pozornosť hlavne autobiografickým, existenciálne ladeným performanciám s témou hraničných situácií, prezentovaných buď prostredníctvom fotografií alebo experimentálnych videí.
Somewhere (8' 07") – experimentálna videoperformancia
Pavlína Fichta Čierna (1967) Multimediálna umelkyňa, ktorej hlavnými sférami tvorby sú sociálne dokumentárne videá s veľkou mierou empatie voči zobrazovaným ľuďom na okraji záujmu spoločnosti, tematicky príbuzné participatívne videoprojekty a autobiografické videá.
Reportáže / Správy zo Zemplína (20' 39") – objednaný formát TV reportu ako forma kritiky
PIATOK 8. 8. 2014 o 18:00
otvorenie maďarskej kolekcie s príhovorom Szabolcsa KissPála
Projekcia 8. 8.2014 (do 22:00) a 9. 8. 2014 (10:00 - 16:00)
MAĎARSKÁ KOLEKCIA
koncepcia: Szabolcs KissPál
Wide anglevideo ako polyfunkčný nástroj
Kolekcia má tri časti, ktoré predstavujútri rôzneprístupykvideuakomédiu a zároveň reflektujú základné sociálne problémy maďarskej spoločnosti. V prvej umelci odkazujú na sociálno-historické otázky a uvažujú o historickom dedičstve filmu (Buharovci), o novom experimentálnom formáte (Németh) či dokumentárnom potenciáli média (Potter-Khoór). V druhej časti umelci zaobchádzajú s médiom videa akokomunikačnýmnástrojom, ktorýje schopný efektívne formulovaťsociálne problémy. V tretejčastivpodstate žiadnyumeleckýzámer nemožno nájsť, no uvedené videodokumenty môžubyť považovanéza spôsob použitia videa, ktorýmá najväčšísociálny dopad (TASZ).
Igor and Ivan Buharov - KornélSzilágyi (1971), NándorHevesi (1974) Buharovci polupracujúvyše 15rokov. Produkovaliarežírovalifilmyrôznychžánrov, vždy oscilujúce nahranevýtvarnéhoafilmovéhoumenia. Organizovalisurrealistické audiovizuálne performancie, kdeobraz, hudbaaslovása stávajúorganickýmpost-chaotickým celkom.
Rutherless (30’)
Hajnal NémethAbsolventka Akadémievýtvarnýchumení v Budapešti je významnou umelkyňou v európskom kontexte. V roku 2011 reprezentovala Maďarskona54. Bienálev Benátkach.
False Testimony (17'48")
Will Potter & Lilla KhoórLillaKhoór cez rôzne umelecké médiá skúmastavidentity, histórie a pamäti a ich reprezentáciu vpolitickýchaspoločenskýchsúvislostiach. Uvádzaný dokument sazaoberá znovuzrodením nacionalistickejmytológiea používaním metaforvmaďarskejverejnejplastike.
Singular Hungary (48’)
Monkeys Like Bananas Skupina mladých umelcov a kurátorov, ktorá v kooperácii s rôznymi aktivistickými skupinami produkuje informačné dokumenty, info-videá a protestné spoty referujúce o akciách a rôznych formách občianskej neposlušnosti.
Homeless-free zones in Budapest (2’ 40’’) Gang Spirit (1’) AVM protest in the general assembly of Budapest (8’)
TASZ - HCLU (Hungarian Civil Liberties Union)Je to neziskovámimovládnaorganizáciazaložená vBudapešti v roku1994. Pracujenezávisle od politických strán, štátualeboakejkoľvek inštitúcie. Podporuje ochranu základných ľudských právazásadstanovenýchÚstavouMaďarskejrepublikyamedzinárodnýmidohovormi a snaží sa vzdelávaťobčanov, pričom sa stavia protizneužitiumoci z pozícieautority.
Shadow Report about the Events at Gyöngyöspata (25’) Without Mercy (17’)
SOBOTA 9. 8. 2014 o 18:00
otvorenie poľskej kolekcie s príhovorom Piotra Bernatowicza
Projekcia 9. 8.2014 (do 22:00) a 10. 8. 2014 (10:00 - 16:00)
POĽSKÁ KOLEKCIA
koncepcia Piotr Bernatowicz
Quo vadis?
Kolekcia predstavuje mladých umelcov, ktorí interpretujú fenomén videoartu so všetkými jeho obmedzeniami a intelektuálnymi pascami, s čím sú zároveň spojené pochybnosti o potrebe umenia v súčasnom svete. Koncentruje sa na problém samotného média v duchu experimentov neoavantgardy 60. a 70. rokov. Názov kolekcie je odvodený z filmu "I’m going” z roku 1973, ktorého autorom je priekopník poľského videoartu Józef Robakowski.
The Twożywo Group.Krzysztof Sidorek (1976), Mariusz Libel ( 1978) Skupina existovala v rokoch 1998 - 2011. Twożywotvoriliplagáty, nástennémaľby, ilustráciepublikovanévtlačiaanimovanéfilmy. Projekt „KapitanEuropa”saodvolávanapopkultúrnycharakterCaptainAmerica. Filmy z tejto sériekritizovaliprocessociálneho, kultúrnehoahospodárskehozjednoteniavEurópevposlednýchdesaťročiach.
Kulturkampf (10 ’23 “), posledný film zo série “Kapitan Europa”
Maks Cieślak (1983) Vrokoch2002 - 2007študovalnaInštitútevýtvarnýchumení Univerzity Marie Curie-Skłodowskej vLubline. Vroku2010získal významné ocenenie pre umelcov regiónu strednej a východnej Európy Henkel. Art. Award.
Odrobina szczęścia w miłości / Cloud nine (10’) Doktor Fauścik / The Story of Doctor Faust The Thiny (17’ 21 “) Figiel / Frolic (13‘ 32 “) Love Me Or Leave Me (20‘ 30 “)
Billy Gallery Billy Gallery využíva internetako umeleckémédium. Snaží sa prísťsnovým modelom ekonómie umenia a umeleckej prevádzky. Skupinu tvoria SławomirPawszak, PawełSysiakaJaśDomicz.
How Art Works? (Sławomir Pawszak, Paweł Sysiak) (12’ 39”)
Fame (Jaś Domicz) (11‘ 25”)
The Krasnals Anonymná skupinaumelcovzaložená vroku2007 na začiatkusvojej činnostikritizovalamechanizmyvytváraniapopularitymaliaraWilhelmaSasnal. Neskôr rozšírilasvojukritikunaumelecký svet aj iné oblastispoločenskéhoapolitického života. Vytváraobrazy, organizuje akcieahappeningy avydávačasopisy.
The Krasnals at Berlin Biennale 2008 (3‘ 57”)
Minaret (21’)
- - -
Projekt bol podporený